Spis Treści |
---|
I. Rozwój techniki i sztuki fotograficznej 1. Technika fotograficzna 2. Sztuka fotograficzna 3. Fotografia w Polsce 4. Najważniejsze daty z historii fotografii II. Wstępne wiadomości o aparacie fotograficznym i fotografowaniu 1. Obraz fotograficzny 2. Aparat fotograficzny 3. Migawka 4. Zdjęcie 5. Wywoływanie 6. Utrwalanie 7. Kopiowanie 8. Powiększanie 9. Wykańczanie odbitek III. Podstawowe wiadomości z optyki 1. Światło 2. Ciemnia optyczna z otworkiem 3. Załamanie światła 4. Załamanie i rozszczepienie światła przez pryzmat 5. Pryzmat prostokątny 6. Pryzmat pentagonalny (pięciokątny) 7. Falowa natura światła 8. Soczewki 9. Położenie i wielkość obrazu utworzonego przez soczewkę 10. Soczewki grube i układy soczewek 11. Pomiar ogniskowej soczewki i układu soczewek 12. Błędy obrazów utworzonych przez układy optyczne a) Aberacja chromatyczna (barwna) b) Aberacja sferyczna c) Koma d) Astygmatyzm e) Krzywizna pola f) Dystorsja IV. Obiektywy fotograficzne 1 . Przeznaczenie obiektywów i ich korekcja 2. Ogniskowa obiektywu 3. Pole i kąt obrazu 4. Przysłona, otwór względny i jasność obiektywu 5. Otwór względny i jasność obiektywu przy zdjęciach przedmiotów bliskich 6. Głębia ostrości 7. Zdolność rozdzielcza obiektywu 8. Rozjaśnianie obiektywów powłokami przeciwodblaskowymi 9. Obiektywy miękkorysujące 10. Oprawa obiektywu 11. Konserwacja obiektywów 12. Rodzaje obiektywów 13. Teleobiektywy 14. Obiektywy szerokokątne V. Aparaty fotograficzne 1. Podział aparatów 2. Przegląd różnorodnych typów aparatów fotograficznych a) Niestandaryzowane aparaty małoobrazkowe b) Aparaty małoobrazkowe 24 X 36 mm na film perforowany 35 mm 3. Zasadnicze typy aparatów małoobrazkowych a) Aparaty bez dalmierza i bez wymiennych obiektywów b) Aparaty bez dalmierza z wymiennymi obiektywami c) Aparaty z dalmierzem bez wymiennych obiektywów d) Aparaty z dalmierzem i wymiennymi obiektywami e) Aparaty lustrzane jednoobiektywowe z wymiennymi obiektywami f) Aparaty lustrzane z pryzmatem pentagonalnym i wymiennymi obiektywami g) Aparaty lustrzane z dalmierzem, pryzmatem pentagonalnym i wymiennymi obiektywami h) Urządzenia małoobrazkowe w aparatach większych formatów i) Uwagi o szczegółach konstrukcyjnych aparatów małoobrazkowych 4. Aparaty na film zwijany 4 X 6,5 cm 5. Aparaty na film zwijany 6 X 9 cm a) Aparaty skrzynkowe, tzw. boksy b) Aparaty składane na film zwijany 6 X 9 cm c) Aparaty z dalmierzem na film zwijany 6 X 9 cm d) Aparaty lustrzane jednoobiektywowe na film zwijany 6 X 9 cm e) Aparaty lustrzane dwuobiektywowe na film zwijany 6 X 6 cm 6. Aparaty na płyty a) Aparaty amatorskie składane na płyty b) Aparaty lustrzane na płyty c) Aparaty na płyty do celów specjalnych d) Aparaty stereoskopowe 7. Konstrukcje eksperymentalne 8. Wybór aparatu 9. Kupno używanego aparatu 10. Uwagi o fotografii małoobrazkowej VI. Wyposażenie aparatu 1. Migawka a) Podział migawek ze względu na miejsce zamocowania b) Podział migawek ze względu na ich konstrukcję c) Nowoczesne typy migawek d) Wężyk spustowy 2. Celownik a) Celownik ramkowy b) Celownik lustrzany c) Celownik optyczny (Newtona) d) Celownik lunetowy e) Celownik uniwersalny f) Celownik - dalmierz g) Celownik pryzmatyczny 3. Dalmierz a) Dalmierz z ruchowym zwierciadłem b) Dalmierz z obracającymi się klinami c) Dalmierz z ruchomym klinem d) Dalmierz dwupolowy e) Lupa nastawcza f) Dalmierz w celowniku 4. Kasety a) Kasety na płyty oraz filmy płaskie i filmy pakietowe b) Kasety na film zwijany c) Kasetki filmowe do aparatów małoobrazkowych d) Adaptery płytowe do aparatów fotograficznych na film zwijany e) Ogólne uwagi o kasetach VII. Sprzęt pomocniczy 1. Filtry fotograficzne a) Filtry korekcyjne b) Filtry kompensacyjne c) Zastosowanie filtrów d) Filtry polaryzacyjne 2. Osłony przeciwsłoneczne 3. Tablice czasu naświetlania i światłomierze a) Tablice czasu naświetlania b) Światłomierze optyczne c) Światłomierze fotoelektryczne 4. Lampy błyskowe i elektronowe a) Lampy błyskowe b) Lampy elektronowe c) Synchronizacja lampy z migawką 5. Statywy 6. Futerały VIII. Materiał negatywowy 1. Obraz utajony 2. Światłoczułość materiałów negatywowych 3. Metody oznaczania czułości materiałów negatywowych 4. Gradacja (stopniowanie zaczernienia) 5. Gamma 6. Barwoczułość materiału negatywowego 7. Zdolność rozdzielcza emulsji 8. Tolerancja w naświetlaniu 9. Odblask 10. Solaryzacja 11. Trwałość materiałów negatywowych 12. Podział filmów IX. Zasady kompozycji obraz u 1. Motyw i format 2. Układ elementów motywu 3. Jedność i prostota motywu 4. Ujęcie plastyczne i dekoracyjne 5. Motyw rysunkowy i malarski 6. Reportaż artystyczny 7. Barwa X. Technika zdjęcia 1. Nastawianie na ostro 2. Naświetlanie 3. Uwagi o technice zdjęcia 4. Błędy przed zdjęciem 5. Błędy w czasie zdjęcia XI. Zdjęcia przy sztucznym świetle 1. Zdjęcia przy świetle elektrycznym a. Obliczanie czasu naświetlania przy użyciu zwykłych żarówek elektrycznych b. Tablica czasu naświetlania przy świetle elektrycznym c. Czas naświetlania przy użyciu lamp Nitraphot 2. Zdjęcia przy innych źródłach Światła 3. Zdjęcia przy Świetle błyskowym a. Magnezja b. Lampy błyskowe i elektronowe 4. Portret przy sztucznym świetle a. Metoda pracy b. Tło zdjęcia c. Reflektory 5. Zdjęcia na ulicy 6. Zdjęcia w teatrze 7. Światłomierz fotoelektryczny 8. Wybór filmu XII. Negatyw 1. Ciemnia, jej urządzenie i wyposażenie 2. Przebieg wywoływania 3. Wywoływacze a. Substancja wywołująca b. Substancja konserwująca c. Substancja przyspieszająca d. Substancja opóźniająca e. Woda 4. Sporządzanie wywoływaczy 5. Wywoływacze normalne do płyt i papierów 6. Wywoływacze drobnoziarniste 7. Wywoływacze ultradrobnoziarniste 8. Doczulanie filmu po naświetleniu 9. Narkoza płyt i filmów 10. Zakończenie wywoływania i utrwalania 11. Przebieg utrwalania 12. Płukanie negatywów 13. Suszenie negatywów 14. Kąpiel przerywająca 15. Wadliwe negatywy 16. Wzmacnianie 17. Osłabienie 18. Retusz negatyw 19. Przechowywanie negatywów a. Błędy w czasie wywoływania b. Błędy w czasie utrwalania c. Błędy w czasie płukania d. Błędy w czasie suszenia 21. Usuwanie plam XIII. Pozytyw 1. Wybór papieru 2. Sporządzanie odbitek 3. Wykańczanie odbitek 4. Barwienie 5. Błędy w czasie kopiowania 6. Przezrocza 7. Techniki specjalne XIV. Powiększanie 1. Powiększalniki i sprzęt do powiększania 2. Światło w powiększalniku 3. Format i granice powiększenia 4. Oświetlenie przy powiększaniu 5. Powiększanie a perspektywa 6. Technika powiększania 7. Ustalanie czasu naświetlania 8. Wywoływanie, utrwalanie i płukanie 9. Specjalne gatunki papieru 10. Poprawianie obrazów przez powiększanie 11. Błędy w czasie powiększania XV. Wykańczanie zdjęć 1. Prostowanie i retusz odbitek 2. Obcinanie i naklejanie obrazów 3. Lakierowanie obrazów XVI. Fotografia w barwach naturalnych 1. Metoda dodawania barw (addytywna) 2. Metoda odejmowania barw (subtraktywna) 3. Temperatura barwy 4. Wywoływanie filmów barwnych a. Wywoływanie filmów opartych na metodzie addytywnej b. Wywoływanie filmów opartych na metodzie subtraktywnej c. Wywoływanie radzieckich barwnych filmów odwracalnych d. Wywoływanie radzieckich barwnych filmów negatywowych 5. Barwne pozytywy na papierze 6. Powiększanie barwnych negatywów na barwnych papierach radzieckich T. Ogólne uwagi o barwnych obrazach a. Barwa, nasycenie i czystość b. Zestawienie barw w fotografii kolorowej XVII. Specjalne dziedziny fotografii 1. Fotomikrografia 2. Makrofotografia 3. Fotografia małoobrazowa 4. Fotografia w służbie medycyny 5. Fotografia przy zastosowaniu promieni podczerwonych 6. Fotografia przy zastosowaniu promieni nadfiołkowych 7. Mikrofilm 8. Fotografia reprodukcyjna 9. Fotokopiowanie 10. Fotomontaż 11. Fotografia w drukarstwie 12. Fotografia w przemyśle 13. Fotografia lotnicza i aerofotogrametria 14. Stereoskopia 15. Fotografia prasowa i sportowa 16. Fotografia śledcza 17. Kinematografia XVIII. Najważniejsze odczynniki fotograficzne Wykaz piśmiennictwa Skorowidz rzeczowy |