Spis Treści

I. Rozwój techniki i sztuki fotograficznej
1. Technika fotograficzna
2. Sztuka fotograficzna
3. Fotografia w Polsce
4. Najważniejsze daty z historii fotografii
II. Wstępne wiadomości o aparacie fotograficznym i fotografowaniu
1. Obraz fotograficzny
2. Aparat fotograficzny
3. Migawka
4. Zdjęcie
5. Wywoływanie
6. Utrwalanie
7. Kopiowanie
8. Powiększanie
9. Wykańczanie odbitek
III. Podstawowe wiadomości z optyki
1. Światło
2. Ciemnia optyczna z otworkiem
3. Załamanie światła
4. Załamanie i rozszczepienie światła przez pryzmat
5. Pryzmat prostokątny
6. Pryzmat pentagonalny (pięciokątny)
7. Falowa natura światła
8. Soczewki
9. Położenie i wielkość obrazu utworzonego przez soczewkę
10. Soczewki grube i układy soczewek
11. Pomiar ogniskowej soczewki i układu soczewek
12. Błędy obrazów utworzonych przez układy optyczne
a) Aberacja chromatyczna (barwna)
b) Aberacja sferyczna
c) Koma
d) Astygmatyzm
e) Krzywizna pola
f) Dystorsja
IV. Obiektywy fotograficzne
1 . Przeznaczenie obiektywów i ich korekcja
2. Ogniskowa obiektywu
3. Pole i kąt obrazu
4. Przysłona, otwór względny i jasność obiektywu
5. Otwór względny i jasność obiektywu przy zdjęciach przedmiotów bliskich
6. Głębia ostrości
7. Zdolność rozdzielcza obiektywu
8. Rozjaśnianie obiektywów powłokami przeciwodblaskowymi
9. Obiektywy miękkorysujące
10. Oprawa obiektywu
11. Konserwacja obiektywów
12. Rodzaje obiektywów
13. Teleobiektywy
14. Obiektywy szerokokątne
V. Aparaty fotograficzne
1. Podział aparatów
2. Przegląd różnorodnych typów aparatów fotograficznych
a) Niestandaryzowane aparaty małoobrazkowe
b) Aparaty małoobrazkowe 24 X 36 mm na film perforowany 35 mm
3. Zasadnicze typy aparatów małoobrazkowych
a) Aparaty bez dalmierza i bez wymiennych obiektywów
b) Aparaty bez dalmierza z wymiennymi obiektywami
c) Aparaty z dalmierzem bez wymiennych obiektywów
d) Aparaty z dalmierzem i wymiennymi obiektywami
e) Aparaty lustrzane jednoobiektywowe z wymiennymi obiektywami
f) Aparaty lustrzane z pryzmatem pentagonalnym i wymiennymi obiektywami
g) Aparaty lustrzane z dalmierzem, pryzmatem pentagonalnym i wymiennymi obiektywami
h) Urządzenia małoobrazkowe w aparatach większych formatów
i) Uwagi o szczegółach konstrukcyjnych aparatów małoobrazkowych
4. Aparaty na film zwijany 4 X 6,5 cm
5. Aparaty na film zwijany 6 X 9 cm
a) Aparaty skrzynkowe, tzw. boksy
b) Aparaty składane na film zwijany 6 X 9 cm
c) Aparaty z dalmierzem na film zwijany 6 X 9 cm
d) Aparaty lustrzane jednoobiektywowe na film zwijany 6 X 9 cm
e) Aparaty lustrzane dwuobiektywowe na film zwijany 6 X 6 cm
6. Aparaty na płyty
a) Aparaty amatorskie składane na płyty
b) Aparaty lustrzane na płyty
c) Aparaty na płyty do celów specjalnych
d) Aparaty stereoskopowe
7. Konstrukcje eksperymentalne
8. Wybór aparatu
9. Kupno używanego aparatu
10. Uwagi o fotografii małoobrazkowej
VI. Wyposażenie aparatu
1. Migawka
a) Podział migawek ze względu na miejsce zamocowania
b) Podział migawek ze względu na ich konstrukcję
c) Nowoczesne typy migawek
d) Wężyk spustowy
2. Celownik
a) Celownik ramkowy
b) Celownik lustrzany
c) Celownik optyczny (Newtona)
d) Celownik lunetowy
e) Celownik uniwersalny
f) Celownik - dalmierz
g) Celownik pryzmatyczny
3. Dalmierz
a) Dalmierz z ruchowym zwierciadłem
b) Dalmierz z obracającymi się klinami
c) Dalmierz z ruchomym klinem
d) Dalmierz dwupolowy
e) Lupa nastawcza
f) Dalmierz w celowniku
4. Kasety
a) Kasety na płyty oraz filmy płaskie i filmy pakietowe
b) Kasety na film zwijany
c) Kasetki filmowe do aparatów małoobrazkowych
d) Adaptery płytowe do aparatów fotograficznych na film zwijany
e) Ogólne uwagi o kasetach
VII. Sprzęt pomocniczy
1. Filtry fotograficzne
a) Filtry korekcyjne
b) Filtry kompensacyjne
c) Zastosowanie filtrów
d) Filtry polaryzacyjne
2. Osłony przeciwsłoneczne
3. Tablice czasu naświetlania i światłomierze
a) Tablice czasu naświetlania
b) Światłomierze optyczne
c) Światłomierze fotoelektryczne
4. Lampy błyskowe i elektronowe
a) Lampy błyskowe
b) Lampy elektronowe
c) Synchronizacja lampy z migawką
5. Statywy
6. Futerały
VIII. Materiał negatywowy
1. Obraz utajony
2. Światłoczułość materiałów negatywowych
3. Metody oznaczania czułości materiałów negatywowych
4. Gradacja (stopniowanie zaczernienia)
5. Gamma
6. Barwoczułość materiału negatywowego
7. Zdolność rozdzielcza emulsji
8. Tolerancja w naświetlaniu
9. Odblask
10. Solaryzacja
11. Trwałość materiałów negatywowych
12. Podział filmów
IX. Zasady kompozycji obraz u
1. Motyw i format
2. Układ elementów motywu
3. Jedność i prostota motywu
4. Ujęcie plastyczne i dekoracyjne
5. Motyw rysunkowy i malarski
6. Reportaż artystyczny
7. Barwa
X. Technika zdjęcia
1. Nastawianie na ostro
2. Naświetlanie
3. Uwagi o technice zdjęcia
4. Błędy przed zdjęciem
5. Błędy w czasie zdjęcia
XI. Zdjęcia przy sztucznym świetle
1. Zdjęcia przy świetle elektrycznym
a. Obliczanie czasu naświetlania przy użyciu zwykłych żarówek elektrycznych
b. Tablica czasu naświetlania przy świetle elektrycznym
c. Czas naświetlania przy użyciu lamp Nitraphot
2. Zdjęcia przy innych źródłach Światła
3. Zdjęcia przy Świetle błyskowym
a. Magnezja
b. Lampy błyskowe i elektronowe
4. Portret przy sztucznym świetle
a. Metoda pracy
b. Tło zdjęcia
c. Reflektory
5. Zdjęcia na ulicy
6. Zdjęcia w teatrze
7. Światłomierz fotoelektryczny
8. Wybór filmu
XII. Negatyw
1. Ciemnia, jej urządzenie i wyposażenie
2. Przebieg wywoływania
3. Wywoływacze
a. Substancja wywołująca
b. Substancja konserwująca
c. Substancja przyspieszająca
d. Substancja opóźniająca
e. Woda
4. Sporządzanie wywoływaczy
5. Wywoływacze normalne do płyt i papierów
6. Wywoływacze drobnoziarniste
7. Wywoływacze ultradrobnoziarniste
8. Doczulanie filmu po naświetleniu
9. Narkoza płyt i filmów
10. Zakończenie wywoływania i utrwalania
11. Przebieg utrwalania
12. Płukanie negatywów
13. Suszenie negatywów
14. Kąpiel przerywająca
15. Wadliwe negatywy
16. Wzmacnianie
17. Osłabienie
18. Retusz negatyw
19. Przechowywanie negatywów
a. Błędy w czasie wywoływania
b. Błędy w czasie utrwalania
c. Błędy w czasie płukania
d. Błędy w czasie suszenia
21. Usuwanie plam
XIII. Pozytyw
1. Wybór papieru
2. Sporządzanie odbitek
3. Wykańczanie odbitek
4. Barwienie
5. Błędy w czasie kopiowania
6. Przezrocza
7. Techniki specjalne
XIV. Powiększanie
1. Powiększalniki i sprzęt do powiększania
2. Światło w powiększalniku
3. Format i granice powiększenia
4. Oświetlenie przy powiększaniu
5. Powiększanie a perspektywa
6. Technika powiększania
7. Ustalanie czasu naświetlania
8. Wywoływanie, utrwalanie i płukanie
9. Specjalne gatunki papieru
10. Poprawianie obrazów przez powiększanie
11. Błędy w czasie powiększania
XV. Wykańczanie zdjęć
1. Prostowanie i retusz odbitek
2. Obcinanie i naklejanie obrazów
3. Lakierowanie obrazów
XVI. Fotografia w barwach naturalnych
1. Metoda dodawania barw (addytywna)
2. Metoda odejmowania barw (subtraktywna)
3. Temperatura barwy
4. Wywoływanie filmów barwnych
a. Wywoływanie filmów opartych na metodzie addytywnej
b. Wywoływanie filmów opartych na metodzie subtraktywnej
c. Wywoływanie radzieckich barwnych filmów odwracalnych
d. Wywoływanie radzieckich barwnych filmów negatywowych
5. Barwne pozytywy na papierze
6. Powiększanie barwnych negatywów na barwnych papierach radzieckich
T. Ogólne uwagi o barwnych obrazach
a. Barwa, nasycenie i czystość
b. Zestawienie barw w fotografii kolorowej
XVII. Specjalne dziedziny fotografii
1. Fotomikrografia
2. Makrofotografia
3. Fotografia małoobrazowa
4. Fotografia w służbie medycyny
5. Fotografia przy zastosowaniu promieni podczerwonych
6. Fotografia przy zastosowaniu promieni nadfiołkowych
7. Mikrofilm
8. Fotografia reprodukcyjna
9. Fotokopiowanie
10. Fotomontaż
11. Fotografia w drukarstwie
12. Fotografia w przemyśle
13. Fotografia lotnicza i aerofotogrametria
14. Stereoskopia
15. Fotografia prasowa i sportowa
16. Fotografia śledcza
17. Kinematografia
XVIII. Najważniejsze odczynniki fotograficzne
Wykaz piśmiennictwa
Skorowidz rzeczowy