Spis Treści

O autorach  str. 7
Wprowadzenie  str. 11
1.Turystyka jako przedmiot badań ekonomicznych  str. 15
Magdalena Kachniewska, Elżbieta Nawrocka
1.1.Pojęcie turystyki w ujęciu ekonomicznym str. 15
1.2.Ekonomika turystyki - pojęcie i przedmiot badań str. 17
1.3.Rozwój turystyki w świetle koncepcji ekonomicznych str. 23
2.Uwarunkowania popytu turystycznego str. 31
Agnieszka Niezgoda
2.1.Pojęcie popytu turystycznego str. 31
2.2.Czynniki kształtujące popyt turystyczny str. 33
2.3.Proces decyzyjny konsumentów na rynku turystycznym str. 43
2.4.Cechy i zmienne kształtujące popyt turystyczny str. 49
2.5.Trendy po stronie popytu turystycznego str. 54
3.Ekonomika podaży turystycznej str. 57
Magdalena Kachniewska, Elżbieta Nawrocka
3.1.Pojęcie i przedmiot podaży turystycznej str. 57
3.2.Podmioty podaży turystycznej str. 69
3.3.Cel działalności przedsiębiorstwa turystycznego w świetle alternatywnych teorii firmy str. 78
3.4.Czynniki kształtujące wielkość produkcji i ceny usług turystycznych str. 81
3.5.Formy regulacji i integracja przedsiębiorstw turystycznych str. 95
3.6.Przeobrażenia podaży turystycznej pod wpływem nowoczesnych technologii str. 102
4.Równowaga i relacje konkurencyjne na rynku turystycznym str. 113
Magdalena Kachniewska, Elżbieta Nawrocka, Agnieszka Niezgoda
4.1.Pojęcia rynku, rynku turystycznego i mechanizmu rynkowego str. 113
4.2.Równowaga na rynku turystycznym i przyczyny jej zakłóceń str. 116
4.3.Zjawisko konkurencji i bariery wejścia na rynek str. 124
4.4.Istota konkurencyjności i źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa str. 133
4.5.Konkurencyjność obszarów turystycznych i jej uwarunkowania str. 138
4.6.Innowacyjność jako czynnik konkurencyjności na rynku turystycznym str. 147
5.Miejsce turystyki w gospodarce narodowej str. 155
Magdalena Kachniewska
5.1.Mechanizm mnożnika turysycznego str. 155
5.2.Wpływ turystyki na PKB str. 162
5.3.Rachunek satelitarny turystyki (RST) str. 167
5.4.Wymiana turystyczna z zagranicą jako eksport/import niewidzialny str. 175
6.Globalizacja i internacjonalizacja działalności turystycznej str. 182
Magdalena Kachniewska, Elżbieta Nawrocka, Adam Pawlicz
6.1.Wielkość i czynniki rozwoju międzynarodowego ruchu turystycznego str. 182
6.2.Przyczyny rozwoju międzynarodowej wymiany turystycznej w świetle teorii ekonomicznych str. 189
6.3.Globalizacja jako czynnik przeobrażeń rynku turystycznego str. 195
6.4.Motywy globalnej ekspansji przedsiębiorstw turystycznych str. 202
6.5.Ekonomiczna ocena międzynarodowej wymiany turystycznej str. 208
6.6.Gospodarki monokulturowe i zjawisko kolonizacji turystycznej str. 215
7.Turystyka a środowisko społeczne i naturalne str. 223
Magdalena Kachniewska, Agnieszka Niezgoda, Adam Pawlicz
7.1.Współzależność turystyki i środowiska naturalnego str. 223
7.2.Turystyka jako determinanta jakości życia w wymiarze społeczno-kulturowym str. 230
7.3.Koncepcja zrównoważonego rozwoju turystyki str. 239
7.4.Uwarunkowania wdrażania koncepcji rozwoju zrównoważonego na rynku turystycznym str. 240
8.Miejsce państwa na rynku turystycznym str. 247
Adam Pawlicz
8.1.Pojęcie i typologia efektów zewnętrznych rozwoju turystyki str. 248
8.2.Rozwiązania problemu efektów zewnętrznych str. 260
8.3.Dobra publiczne na rynku turystycznym str. 270
8.4.Dylematy dostarczania dóbr publicznych na rynku turystycznym str. 275
8.5.Koszty transakcyjne i asymetria informacji str. 279
8.6.Metody ograniczania asymetrii informacji i kosztów transakcyjnych na rynku turystycznym str. 282
Bibliografia str. 289
Indeks