Spis Treści

TOM I
Przedmowa do wydania drugiego
Przedmowa do wydania pierwszego
Wstęp: O wychowaniu i naukach zajmujących się wychowaniem
Część pierwsza
HISTORYCZNY ROZWÓJ WYCHOWANIA I PEDAGOGIKI (Napisał Stefan Wołoszyn)
A. Pojęcie historii wychowania. Jej rola w kształceniu pedagogicznym
B. Początki wychowania. Wychowanie w społeczeństwie pierwotnym
C. Wychowanie i początki myśli pedagogicznej w społeczeństwie o ustroju niewolniczym
D. Wychowanie w ustroju feudalnym
E. Wychowanie i pedagogika w czasach nowożytnych
F. Ważniejsze prądy i kierunki w pedagogice burżuazyjnej XX wieku
G. Rozwój pedagogiki socjalistycznej w Związku Radzieckim
Część druga
WYCHOWANIE W ŚWIECIE WSPÓŁCZESNYM (Napisali Tadeusz Dowjat, Bogdan Suchodolski, Stefan Wołoszyn)
A. Historyczne zadania współczesności a wychowanie człowieka
B. Ogólna charakterystyka systemów oświatowych w krajach kapitalistycznych
C. Szkolnictwo i oświata w Związku Radzieckim
D. Szkolnictwo i oświata w Polsce Ludowej
E. O zagadnieniach i zadaniach pedagogiki porównawczej
Część trzecia
PSYCHOLOGICZNE I ANTROPOLOGICZNE PODSTAWY WYCHOWANIA (Napisali Bogdan Suchodolski, Lidia Wołoszynowa)
Wstęp
A. Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży
I. O psychice i jej rozwoju
II. Charakterystyka rozwoju dzieci w okresach poprzedzających wstąpienie do szkoły
III. Młodszy wiek szkolny
IV. Wiek dorastania i wczesnej młodości
B. Antropologiczne podstawy wychowania
TOM II
Wstęp. Pedagogika jako nauka (napisali Bogdan Suchodolski, Wiktor Szczerba, Stefan Wołoszyn)
I. Rozważania ogólne
II. Charakter pedagogiki socjalistycznej
A. Krytyka niektórych koncepcji wychowania
B. Kierownicza rola wychowania w procesie kształtowania osobowości
C. Cele wychowania
Część pierwsza
ZADANIA, TREŚĆI PROCES WYCHOWANIA (Napisali Wincenty Okoń, Bogdan Suchodolski, Wiktor Szczerba, Irena Wojnar
Wstęp
I. Wychowanie umysłowe
II. Wychowanie moralne i społeczne
III. Wychowanie estetyczne
IV. Wychowanie fizyczne
Cześć druga
ZASADY, METODY I ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI WYCHOWAWCZEJ (Napisali Wincenty Okoń, Bogdan Suchodolski, Wiktor Szczerba)
Wstęp
I. Podstawowe dyrektywy działalności wychowawczej
II. Zasady, metody i organizacja wychowania umysłowego
A. Zasady nauczania
B. Metody nauczania
C. Organizacyjne formy nauczania
III. Zasady, metody i organizacja wychowania moralnego
A. Zasady wychowania moralnego
B. Metody wychowania moralnego
C. Organizacja kolektywu jako metoda wychowania moralnego
Część trzecia
SWOISTE CECHY PRACY NIEKTÓRYCH INSTYTUCJI WYCHOWAWCZYCH (Napisali Wincenty Okoń, Bogdan Suchodolski, Wiktor Szczerba, Lidia Wołoszynowa, Stefan Wołoszyn, Ryszard Wroczyński)
Wstęp
I. Rodzina jako instytucja wychowawcza
II. Wychowanie przedszkolne
III. Organizacja działalności wychowawczej w szkole
IV. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne
V. Wychowanie pozaszkolne młodzieży dorastającej i dorosłych
VI. Rola nauczyciela w procesie nauczania i wychowania