Spis Treści
|
---|
TOM I |
Przedmowa do wydania drugiego |
Przedmowa do wydania pierwszego |
Wstęp: O wychowaniu i naukach zajmujących się wychowaniem |
Część pierwsza |
HISTORYCZNY ROZWÓJ WYCHOWANIA I PEDAGOGIKI (Napisał Stefan Wołoszyn) |
A. Pojęcie historii wychowania. Jej rola w kształceniu pedagogicznym |
B. Początki wychowania. Wychowanie w społeczeństwie pierwotnym |
C. Wychowanie i początki myśli pedagogicznej w społeczeństwie o ustroju niewolniczym |
D. Wychowanie w ustroju feudalnym |
E. Wychowanie i pedagogika w czasach nowożytnych |
F. Ważniejsze prądy i kierunki w pedagogice burżuazyjnej XX wieku |
G. Rozwój pedagogiki socjalistycznej w Związku Radzieckim |
Część druga |
WYCHOWANIE W ŚWIECIE WSPÓŁCZESNYM (Napisali Tadeusz Dowjat, Bogdan Suchodolski, Stefan Wołoszyn) |
A. Historyczne zadania współczesności a wychowanie człowieka |
B. Ogólna charakterystyka systemów oświatowych w krajach kapitalistycznych |
C. Szkolnictwo i oświata w Związku Radzieckim |
D. Szkolnictwo i oświata w Polsce Ludowej |
E. O zagadnieniach i zadaniach pedagogiki porównawczej |
Część trzecia |
PSYCHOLOGICZNE I ANTROPOLOGICZNE PODSTAWY WYCHOWANIA (Napisali Bogdan Suchodolski, Lidia Wołoszynowa) |
Wstęp |
A. Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży |
I. O psychice i jej rozwoju |
II. Charakterystyka rozwoju dzieci w okresach poprzedzających wstąpienie do szkoły |
III. Młodszy wiek szkolny |
IV. Wiek dorastania i wczesnej młodości |
B. Antropologiczne podstawy wychowania |
TOM II |
Wstęp. Pedagogika jako nauka (napisali Bogdan Suchodolski, Wiktor Szczerba, Stefan Wołoszyn) |
I. Rozważania ogólne |
II. Charakter pedagogiki socjalistycznej |
A. Krytyka niektórych koncepcji wychowania |
B. Kierownicza rola wychowania w procesie kształtowania osobowości |
C. Cele wychowania |
Część pierwsza |
ZADANIA, TREŚĆI PROCES WYCHOWANIA (Napisali Wincenty Okoń, Bogdan Suchodolski, Wiktor Szczerba, Irena Wojnar |
Wstęp |
I. Wychowanie umysłowe |
II. Wychowanie moralne i społeczne |
III. Wychowanie estetyczne |
IV. Wychowanie fizyczne |
Cześć druga |
ZASADY, METODY I ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI WYCHOWAWCZEJ (Napisali Wincenty Okoń, Bogdan Suchodolski, Wiktor Szczerba) |
Wstęp |
I. Podstawowe dyrektywy działalności wychowawczej |
II. Zasady, metody i organizacja wychowania umysłowego |
A. Zasady nauczania |
B. Metody nauczania |
C. Organizacyjne formy nauczania |
III. Zasady, metody i organizacja wychowania moralnego |
A. Zasady wychowania moralnego |
B. Metody wychowania moralnego |
C. Organizacja kolektywu jako metoda wychowania moralnego |
Część trzecia |
SWOISTE CECHY PRACY NIEKTÓRYCH INSTYTUCJI WYCHOWAWCZYCH (Napisali Wincenty Okoń, Bogdan Suchodolski, Wiktor Szczerba, Lidia Wołoszynowa, Stefan Wołoszyn, Ryszard Wroczyński) |
Wstęp |
I. Rodzina jako instytucja wychowawcza |
II. Wychowanie przedszkolne |
III. Organizacja działalności wychowawczej w szkole |
IV. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne |
V. Wychowanie pozaszkolne młodzieży dorastającej i dorosłych |
VI. Rola nauczyciela w procesie nauczania i wychowania |