Spis Treści
|
---|
Wstęp |
Część pierwsza. Ateizm i jego oblicze instytucjonalne |
Rozdział I. Ateizm jako fenomen kulturowy współczesnego świata |
1. Istota, cechy i źródła ateizmu |
a. Fenomen ateizmu |
b. Cechy współczesnego ateizmu |
c. Źródła ateizmu |
2. Współczesne zjawiska kulturowe graniczące z ateizmem i wspomagające go w praktyce |
a. Indyferentyzm religijny |
b. Sekularyzacja jako proces spontaniczny |
c. Laicyzacja jako program działania |
Rozdział II. Drogi przenikania nurtów ateistycznych do współczesnej kultury polskiej |
1. Dziedzictwo okresu II Rzeczypospolitej |
a. Ruch wolnomyślicielski |
b. Laicyzujący ruch nauczycielski |
2. Zorganizowana i zinstytucjonalizowana myśl ateistyczna w PRL oraz jej wpływ na kulturę |
a. Laickie założenia ustrojowe |
b. Socjalistyczna rewolucja kulturalna i nowy model kultury |
c. Instytucje i organizacje współuczestniczące w tworzeniu i upowszechnianiu „nowej" kultury |
- Laicki system oświaty |
- Koncepcja „człowieka socjalizmu" |
- Ateizujący program organizacji młodzieżowych |
- Stowarzyszenia ateistyczne |
Część druga. Ateizm jako światopogląd i postawa życiowa krzewicieli kultury świeckiej |
Rozdział III. Niewierzący i ich rodowody |
1. Uogólnienia badań obcych i rodzimych |
2. Charakterystyka badań własnych |
Rozdział IV. Kształtowanie się postawy niewiary |
1. „Rodzinne uwarunkowania" postawy niewiary |
a. Atmosfera religijna rodziny pochodzenia |
b. Inicjacja religijna w okresie dzieciństwa |
2. Proces podmiotowego dojrzewania decyzji |
a. Problemy światopoglądowe okresu dojrzewania |
b. Motywacje decyzji ostatecznych |
Rozdział V. Wizja świata i człowieka |
1. Świat sprowadzony do jednego wymiaru |
2. Niespójna wizja człowieka |
3. Sens życia oraz preferowane wartości i dążenia życiowe |
Rozdział VI. Świadomość religijna |
1. Wypaczony obraz chrześcijaństwa |
a. Stopień znajomości istotnych treści chrześcijaństwa |
b. Kierunki wypaczeń wiedzy o chrześcijaństwie |
2. Znikomy poziom znajomości marksistowskiej teorii religii |
3. Wyobrażenia o funkcjach religii i jej perspektywach |
a. Poglądy na temat społecznych funkcji religii |
b. Zakwestionowanie potrzeby religii w życiu człowieka |
Rozdział VII. Wyimaginowany obraz ateistycznej kultury jutra |
1. Dyskredytacja miejsca Kościoła w społeczeństwie |
2. Podważenie skuteczności chrześcijańskich norm moralnych w życiu indywidualnym i społecznym |
3. Perspektywy ateistycznej kultury jutra |
Posłowie |
1. Cży możliwa jest prawdziwie ludzka kultura bez religii? |
2. Religia a problem tożsamości polskiej kultury narodowej |
Summary |
|