Spis Treści

Wstęp
Część pierwsza. Ateizm i jego oblicze instytucjonalne
Rozdział I. Ateizm jako fenomen kulturowy współczesnego świata
1. Istota, cechy i źródła ateizmu
a. Fenomen ateizmu
b. Cechy współczesnego ateizmu
c. Źródła ateizmu
2. Współczesne zjawiska kulturowe graniczące z ateizmem i wspomagające go w praktyce
a. Indyferentyzm religijny
b. Sekularyzacja jako proces spontaniczny
c. Laicyzacja jako program działania
Rozdział II. Drogi przenikania nurtów ateistycznych do współczesnej kultury polskiej
1. Dziedzictwo okresu II Rzeczypospolitej
a. Ruch wolnomyślicielski
b. Laicyzujący ruch nauczycielski
2. Zorganizowana i zinstytucjonalizowana myśl ateistyczna w PRL oraz jej wpływ na kulturę
a. Laickie założenia ustrojowe
b. Socjalistyczna rewolucja kulturalna i nowy model kultury
c. Instytucje i organizacje współuczestniczące w tworzeniu i upowszechnianiu „nowej" kultury
- Laicki system oświaty
- Koncepcja „człowieka socjalizmu"
- Ateizujący program organizacji młodzieżowych
- Stowarzyszenia ateistyczne
Część druga. Ateizm jako światopogląd i postawa życiowa krzewicieli kultury świeckiej
Rozdział III. Niewierzący i ich rodowody
1. Uogólnienia badań obcych i rodzimych
2. Charakterystyka badań własnych
Rozdział IV. Kształtowanie się postawy niewiary
1. „Rodzinne uwarunkowania" postawy niewiary
a. Atmosfera religijna rodziny pochodzenia
b. Inicjacja religijna w okresie dzieciństwa
2. Proces podmiotowego dojrzewania decyzji
a. Problemy światopoglądowe okresu dojrzewania
b. Motywacje decyzji ostatecznych
Rozdział V. Wizja świata i człowieka
1. Świat sprowadzony do jednego wymiaru
2. Niespójna wizja człowieka
3. Sens życia oraz preferowane wartości i dążenia życiowe
Rozdział VI. Świadomość religijna
1. Wypaczony obraz chrześcijaństwa
a. Stopień znajomości istotnych treści chrześcijaństwa
b. Kierunki wypaczeń wiedzy o chrześcijaństwie
2. Znikomy poziom znajomości marksistowskiej teorii religii
3. Wyobrażenia o funkcjach religii i jej perspektywach
a. Poglądy na temat społecznych funkcji religii
b. Zakwestionowanie potrzeby religii w życiu człowieka
Rozdział VII. Wyimaginowany obraz ateistycznej kultury jutra
1. Dyskredytacja miejsca Kościoła w społeczeństwie
2. Podważenie skuteczności chrześcijańskich norm moralnych w życiu indywidualnym i społecznym
3. Perspektywy ateistycznej kultury jutra
Posłowie
1. Cży możliwa jest prawdziwie ludzka kultura bez religii?
2. Religia a problem tożsamości polskiej kultury narodowej
Summary