Spis Treści

Wprowadzenie
1. Ruch społeczno-religijny jako kategoria badawcza
2. Propozycje interpretacji
I. Ruch czcicieli „Wak'as" w XVI-wiecznym Peru
1. Konkwista i obronna reakcja Indian
2. Antyhiszpańska wymowa millenarystycznego programu
3. Idea kulturowej separacji i tendencje antychrześcijańskie
4. Mesjanizm i profetyzm a ekstatyczny charakter ruchu
II. Społeczno-religijne ruchy Indian Kolumbii w XVI i XVII w.
1. Podłoże historyczne i kulturowe
2. Ideologia i praktyka ruchów a stosunki interetniczne
3. Anty kolonialny protest i dążenia natywistyczne
4. Ewangelizacja i antychrystianizm
III. Andyjskie ruchy religijne i społeczne doby kolonialnej (2 pół. XVII—XVIII w.)
1. Irracjonalizm a proces radykalizacji ruchu oporu
2. Restytucja prehiszpańskich kultów
3. Natywizm i kontrakulturacjonizm w'działalności tubylczych kapłanów
4. Rebelie indiańskie — efekt sytuacji kolonialnej
5. Polityczny charyzmat jako siła rewolucyjna w powstaniu Tupać Amaru II
6. Mesjanizm kontynuatorów dzieła Tupać Amaru II
IV. Mesjanizm i millenaryzm andyjskich ruchów społecznych okresu niepodległości
1. Endokolonialne aspekty problemu indiańskiego
2. Agrarny charakter rebelii ł walka ras
3. Indigenizm i hasło odrodzenia Tawantinsuyu
4. Millenarystyczny i emancypacyjny walor mitu
V. Ruchy społeczno-religijne Indian Ekwadorskiej i Peruwiańskiej Montanii (XVI—XX w.)
1. Fazy kontaktów interetnicznych
2. Antyhiszpańska konspiracja szamanów
3. Wojna partyzancka i mesjanistyczny kult Juana Santosa
4. Adwentystyczny millenaryzm a idea „cargo"
5. Wymuszona akulturacja i powrót Inków
Uwagi końcowe
Bibliografia
Social and Religious Movements of Indians in the Spanish South America (16th to 20th Centuries). Summary